گونهشناسی بزه شروع به جرم (از منظر چیستی گامهای مادی آن)
نویسندگان
چکیده مقاله:
بزه شروع به جرم در دو حالت بزه اصلی و در حکم آن، قابل کیفر است که در حالت نخست بزه شروع به جرم در سه حالت شروع به اجراییکردن بزه، شروع به عملیات اجرایی بزه و مستتربودن شروع به اجراییکردن یا شروع به اجراییکردن بزه و شروع به عملیات اجرایی بزه نمود مییابد و شرط دیگر، وجود مانع خارج از اراده است که با قید معلقماندن قصد، شروع به جرم جلوهگر میشود. در حالت دوم، رفتاری در حکم شروع به جرم دانسته شده است که علاوه بر شروع به اجراییکردن بزه و اتمام مسیر اجرایی، فقط در حالت ناکافیبودن وسیله بهدلیل بیدقتی مرتکب در حکم شروع به جرم است که باید از دو حالت دیگر یعنی عدم توانایی ماهیت وسیله که عمل را مباح جلوه میدهد و ناکافی و کمتأثیری وسیله که شروع به عملیات اجرایی جرم و در نتیجه شروع به جرم واقعی را نمود میدهد، تمییز شود.
منابع مشابه
گونه شناسی بزه شروع به جرم (از منظر چیستی گام های مادی آن)
بزه شروع به جرم در دو حالت بزه اصلی و در حکم آن، قابل کیفر است که در حالت نخست بزه شروع به جرم در سه حالت شروع به اجرایی کردن بزه، شروع به عملیات اجرایی بزه و مستتربودن شروع به اجرایی کردن یا شروع به اجرایی کردن بزه و شروع به عملیات اجرایی بزه نمود می یابد و شرط دیگر، وجود مانع خارج از اراده است که با قید معلق ماندن قصد، شروع به جرم جلوه گر می شود. در حالت دوم، رفتاری در حکم شروع به جرم دانسته ...
متن کاملاثبات عنصر مادی جرم با استناد به نظریه کارشناسی
بار اثبات عناصر سهگانه تشکیلدهنده جرم اعم از عنصر قانونی، مادی و روانی بههمراه فقدان موانع تحقق جرم با استناد به قاعدة «البینه علی المدعی» و با رعایت معیار مندرج در قانون، برعهده نهاد تعقیب است. این امر شامل اثبات رفتار مجرمانه اعم از فعل یا ترک فعل، انتساب عمل مجرمانه به مرتکب، سوءنیت عام و خاص و علم و عمد در جرایم عمدی و تقصیر جزایی در جرایم غیرعمدی میشود که اثبات عنصر مادی آن از طریق ارج...
متن کاملچیستی سعادت از منظر مسکویه
مسألۀ اصلی این پژوهش تحلیل چیستی سعادت از دیدگاه مسکویه، و روش تحقیق آن توصیفیـتحلیلی است. مسکویه سعادت را به عنوان خیر و کمال در قیاس با صاحباش تعریف میکند. بر این اساس یک وابستگی و پیوستگی میان خیر و کمال و سعادت برقرار میکند. او برای خیر دو تعریف ارائه میدهد و آن را به اقسام مختلفی مثل خیرات شریف، ممدوح، مطلق و غیرمطلق، عام و... تقسیم میکند. از تأمل در برخی از این اقسام این پیوستگی به...
متن کاملچیستی سعادت از منظر سهروردی
سهروردی در آثار و مکتوبات متعدد خویش، دربارهی سعادت بحث کرده و همین امر مبین اهمیت فراوان این مسأله در دیدگاه اوست. شیخ اشراق تنها به بیان یک تعریف از سعادت اکتفا کرده است و سعادت را در برخی از مکتوباتش به دو قسم سرمدی (آن جهانی) و مجازی (این جهانی) و در برخی دیگر از آثارش به دو قسم ابدی و غیر ابدی تقسیم کرده است. او همچنین بر این باور است که میان نور و سعادت رابطهی وثیقی وجود دارد و سعادت ر...
متن کاملچیستی تجربۀ عرفانی و چگونگی تحقق آن از منظر آندرهیل
عرفا در برخورد با واقعیات فرامادی به تجربههایی دست مییابند که شایستۀ نامگذاری به تجربۀ عرفانی است. خانم اولین آندرهیل (1875ـ1941م) عرفان پژوه انگلیسی معاصر، در تحقیقات و تألیفات گستردۀ خود پیرامون عرفان مسیحی، به بررسی تجربۀ عرفانی همت گماشته است. ایشان پس از تحول بزرگ درونی، از بیدینی به سمت باورهای عمیقاً دینی و عرفانی گروید و با تدوین کتب و مقالات متعدد، در زمرۀ مؤثرترین پژوهشگران عرفان...
متن کاملنقش بزه دیدگان درکشف جرم وحمایت پلیس از آنان
بزه دیدگان نقش مهمی در فرآیند عدالت کیفری دارند و بدون مشارکت آنان، این فرآیند دچار اختلال شده و شکل گیری آن با مشکلات و موانعی مواجه خواهد شد . بعد از وقوع جرم، بزه دیدگانی که متحمل صدمات و خساراتی شده اند، وارد چرخة عدالت کیفری می شوند . در این میان پلیس اولین نهادی است که بزه دیدگان با آن سروکار دارند از همین رو، پلیس نقش بسیار مهمی در کاستن از آسیب های مادی و معنوی بزه دیدگان و حمایت قانون...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 2
صفحات 165- 184
تاریخ انتشار 2016-09-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023